Hoe kan ik mijn vaste planten beschermen tegen vorst?

Hoe kan ik er voor zorgen dat niet weer van alles dood gaat áls er een nieuwe vorstperiode komt?

Want ik krijg flashbacks van een paar jaar terug, hele warme winter met in februari zomerse temperaturen waardoor veel planten al vroeg knoppen kregen, en ineens ging het in maart erg vriezen en sneeuwen, gevolg mijn halve tuin dood zelfs planten die er al 10 jaar stonden (o.a. hortensia) en strengere winters hadden meegemaakt.

Mijn dierbaarste planten zijn Rhododendron, hortensia, skimmia en annabelle. Zeker de Rhododendron en skimmia zijn heel groot (ca. 1m hoog).

Alles staat in de grond trouwens, ik heb niks in potten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (3)

Je zult de planten moeten inpakken. Hieronder de mogelijkheden.

Om planten tegen vorst, wind en regen te beschermen kun je ze inpakken. De meeste planten kun je beschermen met een constructie van stokken en jute, met daartussen wat stro en droog blad.

Hoge planten: met een constructie van bamboestokken en jute kun je een hoge plant de winter doorhelpen. Steek rond de plant drie bamboestokken in de grond. Wikkel stro en droog blad rond de stam en bind dat niet al te strak vast met wat touw. Wikkel jute rond de bamboestokken en bind de wigwam bovenaan met een lapje vast.

Hoge planten: verpak planten als een soort totempaal door rond de stam, op ongeveer 20 cm afstand, enkele stevige stokken te steken. Omwikkel de stokken met een rietmat of fleece en stort deze ‘omheining’ vol met stro en droog blad.

Palmboom: de enige palmsoort die in Europa voorkomt is de dwergpalm (Chamaerops humilis). De plant kan wel enige vorst verdragen, maar kan in een strenge winter beter worden ingepakt. Gebruik voor het inpakken van de stam stro en dennentakken en zet daar een rietmat omheen. Het blad kan dan enige vorstschade oplopen, maar gelukkig maakt de palm in het voorjaar weer snel nieuwe uitlopers.

Stamroos: als het overdag vriest, moet een stamroos tegen vorstschade beschermd worden. Bind aan het eind van de stam wat stro. Ook dennentakken, bijvoorbeeld die van de afgedankte kerstboom, kunnen als bescherming voor de oculatieplek worden gebruikt.

Klim- en struikrozen: bij deze rozen zit de oculatieplek net boven of net onder de grond, hier biedt een eenvoudig bergje aarde aan de voet voldoende bescherming.
Leifruit: bescherm vijg, perzik, kiwi en ander vorstgevoelig leifruit met een rietmat of scherm tegen de vorst. Plaats de mat schuin tegen het fruit zodra ervorst voorspeld wordt. Haal de mat weer weg zodra de temperatuur boven de nul graden komt.

Kruiden: van tijm, rozemarijn, salie, selderij en peterselie kun je de hele winter oogsten. Deze kruiden zijn vorstbestendig als ze in de volle grond staan. Staan de kruiden in potten, zet ze dan binnen op een koele plaats om bevriezing van de kluiten te voorkomen.
9 jaar geleden
In ons land bestaan meer dan 10.000 verschillende tuinplanten.
Een zeer groot deel er van is volkomen winterhard in ons land en hebben daarom geen enkele bescherming nodig. ( te vinden op internet)
Een relatief klein deel is redelijk tot matig winterhard, maar moet je bij strenge vorst zonder sneeuw, tegen de wind beschermen.

Een klein deel is hier volkomen NIET winterhard en zal in bijna ieder winter bevriezen.
De kwekers doen enorm hun best om telkens weer met nieuwe onbekende soorten te komen, ze willen vaak alleen maar verkopen en waarschuwen niet, dat de planten niet winterhard zijn, of de lettertjes zijn zo klein, dat ze haast niet te lezen zijn.

Alles wat twee jaar geleden niet was bevroren, zal ook in de toekomst niet bevriezen.
Twee jaar geleden heeft het op veel plaatsen tussen de 15 en 25 graden gevroren.
Maar de winter van twee jaar geleden was een uitzonderlijke winter.
Het was vooral de combinatie van erg veel regen, zacht weer en extreem late felle vorst.
Veel planten zijn prima winterhard, als de grond maar niet nat is.
Hoe droger de grond, hoe meer winterhard zijn de planten.
Hoe natter, hoe meer vorstgevoeliger ze zijn.

Het plaatsen van sparrengroen ( kerstboomtakken) rondom de vorstgevoelige struiken, is vrijwel altijd voldoende, het is belangrijk de wind tijdens strenge vorst tegen te houden.
Vaste planten in de border, niet voor maart afknippen.
Afgevallen blad niet voor het voorjaar wegharken, maar laten liggen.
Hoe netter en schoner de tuin is, hoe meer er zal bevriezen.

En heb je geen coniferentakken, koop dan een paar baaltjes stro , schudt dat lekker los en gooi dat rond en/ of vorstgevoelige planten.

En planten die dan toch nog bevriezen, horen gewoon niet thuis in ons land, niet meer kopen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
+ voor de uitleg, veel tips...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus veel afgevallen blad heb ik noodgedwongen niet geruimd, maar het lijkt wel of het nu allemaal kleddernat is en dat het ligt te rotten. Het ziet er niet schoon uit.
(de geraniums in de hangende plantenbakken staan in bloei)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afgevallen bladeren zijn de volkomen natuurlijke bescherming van onze tuinplanten..
Net zo goed als de nog niet afgeknipte vaste tuinplanten.
Maar omdat de meeste mensen dit niet al netjes en goed onderhouden ervaren, wordt het blad te vroeg opgeruimd.
Met als gevolg, in een koude winter aanzienlijk meer vorstschade en in de zomer aanzienlijk meer schade van o.a. slakken.
En natuurlijk is dat blad nu kleddernat en ligt het ook te rotten, zo gaan de voedingsstoffen weer terug de grond in.
Zeer belangrijk voor het ecosysteem!!
Net als in ieder bos, waar alles vanzelf lijkt te groeien.
zo klaar als een klontje binnen zetten